søndag 25. november 2012

Pepperkaker ❤

Pepperkaker uten pepper :o)

Da var årets første pepperkake baking unnagjort. Julemusikk, julebrus og nye former for julen 2012. Det er blitt tradisjon det nå å kjøpe nye former hvert år. I år er de med farge kjøpt på H&M og de andre fra Kremmerhuset.

Pepperkake deigen lager jeg selv. Og den er utrolig god :o) Kan anbefales så mye at jeg legger ved oppskriften :o) Smaken blir utrolig god og de blir veldig sprø og fin konsistens.
Men siden den er hjemmelaget og ikke proppet med E-stoffer så blir konsistensen på deigen annerledes enn den man kjøper i butikken.
Så når vi skal bare bake for de at det er koselig som i dag og det er bare ungene går det an å bruke denne. Men er man mange barn så vil jeg anbefale den man kjøper.
Men her i huset har vi gjort det slik at den kjøpe-pepperkakedeigen vil lager pepperkaker av bruker vi til pynt... og disse pepperkakene spiser vi :o)


 
Oppskrift:
 
1 1/2 dl sirup
3 dl sukker
200g smør
11/2 dl kremføte
1/2 ss ingefær
1/2 ss kanel
1/2 ts nellik
3 ts natron
ca 10 dl hvetemel (ta av litt til baking)
 
varm sirup, sukker og smør i en kasserolle så alt smelter.
Tilsett fløten og rør den inn
tilsett hvetemelet, krydder og natron
Bland sammen til en deig og la den stå over natten i kjøleskap
 
Lykke til :o)
 
GOD JUL :o)
 
 

4 kommentarer:

  1. Fine pepperkakeformer. Har funnet frem mine fra loftet også, og pepperkakedeig fra Ikea er kjøpt inn. Pleier å vente til desember med bakingen vi, så ikke lenge igjen nå :)

    SvarSlett
  2. mmmm, det så godt ut!
    Kule formertror jeg vil ta meg en tur på Kremmerhuset og kjøpe blomsten og huset.
    Vi har også startet pepperkakebakingen, men bare med kjøpedeig ennå. Sparer den hjemmelaga til desember:)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Så koselig med pepperkakebaking, og de så veldig fristende ut...

    SvarSlett
  4. Så koselig å bake pepperkaker, tenkte jeg skulle bake med sønnen min til helgen. Denne gangen har jeg kjøpt deig på Ikea, men jeg skal jammen ta vare på oppskriften fra deg. Flott at du legger den ut her:)I år har jeg kjøpt melis på tupe som jeg tenkte jeg skulle pynte pepperkakene med. Ha en fin uke med juleforbredelser:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en hyggelig kommentar :o)